Categoriearchief: materiaal

diorama deel 5: verder met de tunnel

De tunnel is nu voor het grootste gedeelte af, het strooisel ligt er op en de beplanting is deels aangebracht

Lees verder diorama deel 5: verder met de tunnel

diorama deel 4a: strooisel maken

Maken van strooisel is niet moeilijk. Het is wel leuk om te doen. Je creëert je eigen kleuren voor het modelspoor en het kost bijna niets. Lees hier hoe het verder gaat

Lees verder diorama deel 4a: strooisel maken

diorama deel 3 | een tunnel

Een tunnel in een berg, leuk natuurlijk, maar hoe maak je dat? Ik ga proberen het hier uit te leggen met eventueel verwijzingen naar andere berichten op deze website

Ik ben begonnen met de baan op de plaats te monteren (even wat druppels lijm gebruiken), waarna ik het tunnelportaal heb geplaatst wat ik nog had staan van een vorige baan.

Lees verder diorama deel 3 | een tunnel

Diorama deel 2: bodemplaat

Het diorama komt op een piepschuim plaat. De ondergrond is gemaakt met rotband en verf, zodat ik een fatsoenlijke bodemkleur krijg

De onderplaat van het diorama bestaat zoals in het vorige bericht te zien is uit twee onderdelen.

Lees verder Diorama deel 2: bodemplaat

Aankopen, aanpassingen baan en maken strooisel

Aankopen via ebay, enkele aanpassingen en strooisel maken

 

Aankopen via ebay

Ik was op ebay aan het rondsnuizen (zoals ik wel vaker doen) en ik kwam daar leuke dingen voor n-scale tegen. Niet helemaal de juiste maat, 1:150 terwijl n natuurlijk 1:160 is, maar dat mag de pret niet drukken lijkt me toch?

Goedkope lampjes voor het n-spoor
Goedkope lampjes voor het n-spoor

Zoals je wel kunt zien zijn deze gekocht bij crownones voor een prijs van $ 3,30 / 10 stuks. Daar kon ik ze niet voor laten liggen

Mooie lantaarntjes voor n-spoor
Mooie lantaarntjes voor n-spoor

Goed, het zal wel 3 weken duren voor ze hier zijn, maar ondertussen kan ik dan mooi verder bouwen met mijn modelspoor 🙂

Dit lijkt me wel goed te passen bij het tijdperk wat ik beoog, om en nabij de jaren 60-80.

Enkele aanpassingen op de baan

Op de baan ( ik kon het natuurlijk niet laten) ben ik ook weer bezig geweest.

Ik heb mijn spoor uitgebreid en de boogstraal aangepast van de tunnel. Een lange trein wilde er net doorheen, hij had geen millimeter meer over.

Aanpassingen van niveau 1
Aanpassingen van niveau 1

Uiteraard is ook alles aangepast om en nabij het auto tunneltje

beide tunnels in de bergwand
beide tunnels in de bergwand

De trein, dat is een BR 614 toch wel een van de langste diesels die ik heb rondtoeren kon niet fatsoenlijk door de tunnel heen zoals ik herboven al had vermeld, dus moest ik de tunnel ook nog even wat wijder maken. De normale rails is vervangen voor flexibele rails om zo de juiste boog te verkrijgen

BR 614 dieseltrein
BR 614 dieseltrein
BR 614 diesel
BR 614 diesel

Ik heb deze diesel eens opgemeten en hij is van kop tot staat 34,5 cm lang! Dat is wel een heel eind als je het zo bekijkt. Daarom wilde hij ook niet door de tunnel heen. Daar was de tunnel even niet op berekend.

 

Strooisel maken

Waarom strooisel maken? Nou het is mij een stuk goedkoper dan strooisel te kopen. Strooisel kost geld en alles bij elkaar kost veel geld. Dat vindt ik niet nodig, dus probeer ik om zo goedkoop mogelijk de treinbaan in elkaar te zetten. Dus maak ik mijn eigen strooisel.

Hoe vraag je je misschien af? Wel in dit filmpje (niet van mijzelf) wordt duidelijk uitgelegd hoe dat te werk gaat. Ik doe het al jaren en het bevalt me uitstekend. Het kost bijna niets, wat plakaatverf bij de action vandaan en wat zaagsel van iemand die veel zaagt…. Dus.. Doen zou ik zeggen 🙂

Al met al leuk om te doen en je kunt je eigen kleuren maken door je eigen verf te mengen. Houdt er wel rekening mee, dat de kleur wel kan afwijken van de verfkleur, omdat het zaagsel van zichzelf ook al kleur heeft. Wit krijg je niet, omdat het zaagsel van zichzelf geel/bruin is.

 

Vergroten treinplaat

Vergroten van de treinplaat

Waarom zou je de treinplaat gaan vergroten? Nou, omdat deze te klein is.

overzicht van baanplan
overzicht van baanplan

Het baanplan is gemaakt op de maten 120 x 60. Dat is de plaat ook, maar omdat de sporen zo erg dicht langs de rand lopen heb ik besloten om op die punten de baan wat groter te maken.

Lees verder Vergroten treinplaat

overzetten baanplan van A4 naar piepschuim

Overzetten baanplan naar piepschuim

In mijn vorige bericht gaf ik aan dat ik de bovenplaat heb bedekt met piepschuim. Dit kan mooi worden, maar ik heb nu een probleempje / uitdaging…

Mijn baanplan is uitgeprint op A4-tjes die aan elkaar zijn geplakt. Dit is mooi en handig, want je weet precies de maten en je kunt er makkelijk mee uit de voeten. Alleen zit er een nadeel aan. Lees verder overzetten baanplan van A4 naar piepschuim