De tunnel is nu voor het grootste gedeelte af, het strooisel ligt er op en de beplanting is deels aangebracht
Categoriearchief: tunnels
diorama deel 3 | een tunnel
Een tunnel in een berg, leuk natuurlijk, maar hoe maak je dat? Ik ga proberen het hier uit te leggen met eventueel verwijzingen naar andere berichten op deze website
Ik ben begonnen met de baan op de plaats te monteren (even wat druppels lijm gebruiken), waarna ik het tunnelportaal heb geplaatst wat ik nog had staan van een vorige baan.
Aankopen, aanpassingen baan en maken strooisel
Aankopen via ebay, enkele aanpassingen en strooisel maken
Aankopen via ebay
Ik was op ebay aan het rondsnuizen (zoals ik wel vaker doen) en ik kwam daar leuke dingen voor n-scale tegen. Niet helemaal de juiste maat, 1:150 terwijl n natuurlijk 1:160 is, maar dat mag de pret niet drukken lijkt me toch?
Zoals je wel kunt zien zijn deze gekocht bij crownones voor een prijs van $ 3,30 / 10 stuks. Daar kon ik ze niet voor laten liggen
Goed, het zal wel 3 weken duren voor ze hier zijn, maar ondertussen kan ik dan mooi verder bouwen met mijn modelspoor 🙂
Dit lijkt me wel goed te passen bij het tijdperk wat ik beoog, om en nabij de jaren 60-80.
Enkele aanpassingen op de baan
Op de baan ( ik kon het natuurlijk niet laten) ben ik ook weer bezig geweest.
Ik heb mijn spoor uitgebreid en de boogstraal aangepast van de tunnel. Een lange trein wilde er net doorheen, hij had geen millimeter meer over.
Uiteraard is ook alles aangepast om en nabij het auto tunneltje
De trein, dat is een BR 614 toch wel een van de langste diesels die ik heb rondtoeren kon niet fatsoenlijk door de tunnel heen zoals ik herboven al had vermeld, dus moest ik de tunnel ook nog even wat wijder maken. De normale rails is vervangen voor flexibele rails om zo de juiste boog te verkrijgen
Ik heb deze diesel eens opgemeten en hij is van kop tot staat 34,5 cm lang! Dat is wel een heel eind als je het zo bekijkt. Daarom wilde hij ook niet door de tunnel heen. Daar was de tunnel even niet op berekend.
Strooisel maken
Waarom strooisel maken? Nou het is mij een stuk goedkoper dan strooisel te kopen. Strooisel kost geld en alles bij elkaar kost veel geld. Dat vindt ik niet nodig, dus probeer ik om zo goedkoop mogelijk de treinbaan in elkaar te zetten. Dus maak ik mijn eigen strooisel.
Hoe vraag je je misschien af? Wel in dit filmpje (niet van mijzelf) wordt duidelijk uitgelegd hoe dat te werk gaat. Ik doe het al jaren en het bevalt me uitstekend. Het kost bijna niets, wat plakaatverf bij de action vandaan en wat zaagsel van iemand die veel zaagt…. Dus.. Doen zou ik zeggen 🙂
Al met al leuk om te doen en je kunt je eigen kleuren maken door je eigen verf te mengen. Houdt er wel rekening mee, dat de kleur wel kan afwijken van de verfkleur, omdat het zaagsel van zichzelf ook al kleur heeft. Wit krijg je niet, omdat het zaagsel van zichzelf geel/bruin is.
Verwijdering berg en nieuwe start
Ja ja, zoals jullie zijn gewend zo ondertussen gaat en staat de berg.
Nieuw tunnelportaal
Nadat ik gisteren bezig ben geweest met het maken van foto’s e.d. ben ik vandaag eens bezig gegaan met een nieuw tunnelportaal
Ongeveer halverwege de berg, komen er twee sporen uit een tunnel, hiervoor was nog geen tunnelbuis gemaakt, maar nu ben ik hier mee begonnen.
Enkele foto’s van de vorderingen tot nu toe
Zoals te zien is, ben ik druk aan het krassen geweest. Het gips was nog niet helemaal droog, dus het was goed te doen. Maar toch is het het een priegelwerkje.
Om het zijstuk eraan vast te maken, heb ik weer eens gebruik gemaakt van boekbinderslijm. Dit lijmt echt werkelijk alles!
Ik laat hem nu drogen zodat alles goed vast gaat zitten en dan pas ga ik de tweede zijkant eraan monteren en de bovenkanten op de zijkanten. Zie hiervoor mijn andere tunnelportaaltje.
Voor het krassen in het gips gebruik ik trouwens een schilmesje. Het is een oud mesje dat bij moeders de vrouw uit de keuken is meegenomen en nooit weer is terug gebracht :). Maar het werkt uitermate goed.
De volgende stap is zoals hierboven al beschreven, het aanbrengen van de andere zijkant en de bovenkant, waarna het schilderen aan de beurt gaat komen. Waarschijnlijk ga ik een toch iets andere kleur gebruiken voor deze tunnel uitgang. Dit om hem beter af te laten steken tegen de berg, maar dat weet ik nog niet helemaal zeker. Ook wil ik meer de rook van de stoomtreinen accentueren op het portaal.
Dus dit projectje gaat weer tijd kosten.. Maar dat zien we wel weer.. Ik ben weer lekker bezig 🙂
weer verder met de berg
De berg is vandaag weer een stukje verder gekomen.
Er is qua uiterlijk niet echt veel veranderd, maar ik heb nog een extra laag en een extra verhoging toe gevoegd. Ook ben ik met een stuk middenberg begonnen.
Deze middenberg deelt de brug die ik aan het maken ben in twee stukken. Dit heb ik in het verleden al eens bedacht en zoals het er nu uit zag, werd het wel een erg grote brug.
Ik kwam tot de conclusie dat ik het uitgaande spoor wat over de brug moet lopen te laag had liggen. Hiervoor heb ik een klosje hout onder de plaat gezet, zodat dit wel op de juiste hoogte uit gaat komen
no images were found
De verhoging achteraan de berg… Dit is een stuk omhoog gehaald
no images were found
Hier is het extra stukje berg te zien, dat de brug in het midden deelt
no images were found
Linker deel van de brug
no images were found
rechter deel van de brug
no images were found
Het oude tunnelportaal weer ingebouwd. Dit spoor gaat naar het station.
no images were found
Extra tunnelportaal voor de treinen die over de brug gaan
Nieuwe berg
Zoals jullie allemaal wel zullen weten, wordt er steeds verder gebouwd aan de baan.
Afgelopen keer is er bekend geworden in de ‘wandelgangen’ dat er misschien nog een extra aanvoer spoor zou komen voor andere goederen. Dit is waarschijnlijk wel het geval. Lees verder Nieuwe berg
Nieuwe tunnel
Gezien het goed lukken van de laatste tunnel die is geplaatst op deze website, heb ik besloten om weer een nieuwe tunnel te maken.
Tunnel portaal
Vanavond had ik nog even tijd en ben ik met het tunnel portaal bezig gegaan Lees verder Tunnel portaal