Categoriearchief: Opbouw van alles

Aankopen, aanpassingen baan en maken strooisel

Aankopen via ebay, enkele aanpassingen en strooisel maken

 

Aankopen via ebay

Ik was op ebay aan het rondsnuizen (zoals ik wel vaker doen) en ik kwam daar leuke dingen voor n-scale tegen. Niet helemaal de juiste maat, 1:150 terwijl n natuurlijk 1:160 is, maar dat mag de pret niet drukken lijkt me toch?

Goedkope lampjes voor het n-spoor
Goedkope lampjes voor het n-spoor

Zoals je wel kunt zien zijn deze gekocht bij crownones voor een prijs van $ 3,30 / 10 stuks. Daar kon ik ze niet voor laten liggen

Mooie lantaarntjes voor n-spoor
Mooie lantaarntjes voor n-spoor

Goed, het zal wel 3 weken duren voor ze hier zijn, maar ondertussen kan ik dan mooi verder bouwen met mijn modelspoor 🙂

Dit lijkt me wel goed te passen bij het tijdperk wat ik beoog, om en nabij de jaren 60-80.

Enkele aanpassingen op de baan

Op de baan ( ik kon het natuurlijk niet laten) ben ik ook weer bezig geweest.

Ik heb mijn spoor uitgebreid en de boogstraal aangepast van de tunnel. Een lange trein wilde er net doorheen, hij had geen millimeter meer over.

Aanpassingen van niveau 1
Aanpassingen van niveau 1

Uiteraard is ook alles aangepast om en nabij het auto tunneltje

beide tunnels in de bergwand
beide tunnels in de bergwand

De trein, dat is een BR 614 toch wel een van de langste diesels die ik heb rondtoeren kon niet fatsoenlijk door de tunnel heen zoals ik herboven al had vermeld, dus moest ik de tunnel ook nog even wat wijder maken. De normale rails is vervangen voor flexibele rails om zo de juiste boog te verkrijgen

BR 614 dieseltrein
BR 614 dieseltrein
BR 614 diesel
BR 614 diesel

Ik heb deze diesel eens opgemeten en hij is van kop tot staat 34,5 cm lang! Dat is wel een heel eind als je het zo bekijkt. Daarom wilde hij ook niet door de tunnel heen. Daar was de tunnel even niet op berekend.

 

Strooisel maken

Waarom strooisel maken? Nou het is mij een stuk goedkoper dan strooisel te kopen. Strooisel kost geld en alles bij elkaar kost veel geld. Dat vindt ik niet nodig, dus probeer ik om zo goedkoop mogelijk de treinbaan in elkaar te zetten. Dus maak ik mijn eigen strooisel.

Hoe vraag je je misschien af? Wel in dit filmpje (niet van mijzelf) wordt duidelijk uitgelegd hoe dat te werk gaat. Ik doe het al jaren en het bevalt me uitstekend. Het kost bijna niets, wat plakaatverf bij de action vandaan en wat zaagsel van iemand die veel zaagt…. Dus.. Doen zou ik zeggen 🙂

Al met al leuk om te doen en je kunt je eigen kleuren maken door je eigen verf te mengen. Houdt er wel rekening mee, dat de kleur wel kan afwijken van de verfkleur, omdat het zaagsel van zichzelf ook al kleur heeft. Wit krijg je niet, omdat het zaagsel van zichzelf geel/bruin is.

 

Vergroten treinplaat

Vergroten van de treinplaat

Waarom zou je de treinplaat gaan vergroten? Nou, omdat deze te klein is.

overzicht van baanplan
overzicht van baanplan

Het baanplan is gemaakt op de maten 120 x 60. Dat is de plaat ook, maar omdat de sporen zo erg dicht langs de rand lopen heb ik besloten om op die punten de baan wat groter te maken.

Lees verder Vergroten treinplaat

Basis treinbaan

De basis leggen voor de treinbaan

Afgelopen periode is het baanplan al uitgetekend en uitgewerkt. Nu heb ik dit baanplan op de treintafel gelegd en wat blijkt, het is bijna te groot… Niet handig dus, er moest wat worden gedaan.

Maar ik wil ook geen nieuw plan gaan maken dus moest er een oplossing worden gezocht door de bovenplaat te gaan vergroten. Ja, hoe ga je dat doen? Een nieuwe plaat kopen? Lees verder Basis treinbaan

Build of a cabin

Build of a cabin voor de treinbaan.

Waarom een cabin (houten huisje)

Ik heb zo eens een beetje rond gekeken op mijn treinbaan en ben tot de conclusie gekomen, dat de mensen die in de bossen werken toch wel een soort van ruimte nodig hebben om zich even terug te kunnen trekken in hun pauze.

Lees verder Build of a cabin

Andere c.q. nieuwe brug in ontwikkeling

image
Gisteravond was een vriend van mij op bezoek die ik de brug liet zien. We hebben er een tijdje over gediscussieerd en zijn toen tot de conclusie gekomen dat deze brug niet helemaal in het landschap paste.

Na enig overleg zijn we begonnen aan een nieuwe brug. Zie ook bijgeleverde foto.
Verdere details volgen later

happy newyear 2014

Allemaal een gelukkig en fijn 2014.

happy newyear, gelukkig nieuwjaar,

 

We hopen dat we veel met onze hobby bezig kunnen zijn. Afgelopen dagen ben ik druk bezig geweest met de baan.

De berg is verhoogd, er zijn muren geplaatst en tunnel ingangen zijn geplaatst en de bomen zijn gekleid. Al met al veel gedaan dus.

Lees verder happy newyear 2014

Uitleggen sporen voor de nieuwe berg

Omdat de nieuwe berg gestalte begint te krijgen zoals hier is te lezen, ben ik vandaag begonnen met het ‘uitleggen’ van de sporen.

Hiermee bedoel ik, dat ik ben begonnen met echte sporen te nemen en deze uit te leggen op de berg en onder de berg. Zowel op als onder de berg komen sporen. Dit zal nog wel een klus worden als er een van de treinen ontspoort op of onder de berg, en dan met name onder de berg.

 Overzicht van de nieuwe berg

Overzicht van de nieuwe berg met de sporen

De wissel om de treinen in de berg te laten verdwijnen

De wissel om de treinen in de berg te laten verdwijnen

De eerste overbrugging van brug naar brug

De eerste overbrugging van brug naar brug

de beide sporen die over de brug gaan lopen

de beide sporen die over de brug gaan lopen

De sporen die over de brug gaan lopen komen uit op de cirkel die in het bovenste plaatje staat.

 

 

Brug in delen en nieuwe berg

De brug is in delen gezaagd en het begin van de nieuwe berg is gestart.

Over de brug is wel wat te doen geweest. De brug was te groot, te massief. Hier is te lezen, hoe de brug is opgedeeld. Doordat de brug zo’n afmeting had, was hij veel te massief aanwezig in het landschap. Dit werkte als een eye-catcher, wat niet echt de bedoeling was.

Hierom is besloten dat de brug in stukken moest worden gezaagd. Ook is het nu makkelijker om de delen van de brug met steen-strips te beplakken. Het is meer behapbaar.

De start van de nieuwe berg

Er moest nog steeds aan de andere kant van de baan een nieuwe berg komen. Vandaag is de eerste start van deze berg gemaakt. Tenminste hij is met kippengaas deels in elkaar gezet.

Enkele foto’s

Overzicht van de nieuwe berg

Overzicht van de nieuwe berg

Een van de tunnels die gebruikt gaat worden

Een van de tunnels die gebruikt gaat worden

Even wat proberen met een muurtje

Even wat proberen met een muurtje

De gezaagde / opgedeelde brug

De gezaagde / opgedeelde brug

het eerste deel van de brug

het eerste deel van de brug

 

Op het overzicht van de nieuwe berg is te zien, dat er een boel kippengaas is gebruikt. Dit om de berg vorm te geven. Er moet tijdens de bouw met verschillende dingen rekening worden gehouden, namelijk

  • de berg moet een bos kunnen bevatten. Hier wordt namelijk het hout voor de verwerking in HolzStadt vandaan gehaald
  • Er komen drie tunnels in de berg.
    • twee sporen stoppen onder de berg
    • 1 spoor gaat naar de opstelsporen onder de baan
  • Over de berg heen komen ook sporen te lopen. Deze sporen zijn gekoppeld aan de sporen die op de brug lopen.
  • Er komen boven op de berg ook nog tunnel
    • Twee ingaande sporen
    • twee uitgaande sporen.

Nu kan ik me goed voorstellen dat iemand gaat zeggen, ik snap er helemaal even niets meer van. Hieronder een tekening van hoe het in elkaar steekt.

de tweede berg op tekening

de tweede berg op tekening

 

De complete baan

De complete baan

 

Een nieuw stuk berg toegevoegd op hetNspoor

Een nieuw stuk berg toegevoegd op hetNspoor

Er is een nieuw stuk berg toegevoegd op hetNspoor omdat de rivier buiten zijn oevers zou gaan treden met veel sneeuwwater.

Vandaag en gisteren is er een nieuw stuk berg toegevoegd op hetNspoor. Dit houdt in dat de bestaande berg wat is vergroot.

Dit nieuwe stuk berg is om de weg die op de berg ligt en de rivier te scheiden. Zie ook het bericht hiervoor waar ik het heb gehad over overstromingen 🙂

Lees verder Een nieuw stuk berg toegevoegd op hetNspoor

Golvende ondergrond overspanning tussen dorp en berg

Gisteravond ontdekte ik dat ik een golvende ondergrond had bij de overspanning tussen het dorp en de berg

Dit heb ik opgelost door al het strooisel er weer af te halen en te bewaren en hierna tegellijm erop te smeren. Lees verder Golvende ondergrond overspanning tussen dorp en berg