De laatste tijd worden we nogal geplaagd door photobucket. Jaren lang hebben we hier onze plaatjes gehost en op de websites laten zien, maar opeens kan dit niet meer zonder betaling.
Hierdoor zijn we genoodzaakt geweest om een andere oplossing te zoeken.
Om alle plaatjes ergens anders te hosten zagen we zo niet zitten. Een korte fix is van uw kant, dit geldt niet alleen voor deze website, maar ook voor anderen waar u het onderstaande plaatje krijgt:
De fix voor firefox is om een add-on te installeren, die u hier kunt vinden.
De werklamp is een feit. Ik heb een lamp in China besteld via ebay.com en hij is nu ingezet als lamp
De lamp die ik in China heb besteld, is nu gemonteerd en als werklamp ingezet.
De lamphouder heb ik gemaakt uit multiplex. Helaas is dit wat dik en dus ook zwaar.Het probleem waar ik tegen aan loop, is dat de lamphouder dusdanig zwaar is geworden, dat de lamp langzamerhand naar beneden zakt.Dit is niet echt handig. Ik moet dus op zoek naar nieuw hout en de handelingen die ik heb gedaan weer opnieuw doen. Alle schakelingen van de lamphouder moeten weer opnieuw worden gemaakt.
Goed, ik heb hier weer van geleerd en ga het dus eerdaags weer opnieuw doen en dan goed π
De foto is genomen in de avond, zodat het allemaal een beetje donker is.
Hierboven is te zien hoe de onderdelen van de lamp standaard aan elkaar zijn verbonden
Treindetectie is essentieel voor de blokdetectie. De treinen (als er met meerdere tegelijk wordt gereden) moeten worden gedetecteerd omdat anders onbekend is waar ze zich bevinden. Lees verder treindetectie voor de blokdetectie→
Een voeding voor de treinbaan is een must. De voeding die ik nu heb geinstalleerd is meer een testvoeding en niet om mee te rijden. Dit is een oude Power Supply Unit uit een pc. Lees verder 12v voeding bij treinspoor→
Hierboven is te zien hoe het spoor van nivo 1 naar nivo 0 gaat, maar de ondersteuning moet nog worden bijgewerkt. vanaf het midden naar rechts is te zien dat de ondersteuning niet goed is.
Dit is het baanplan waar gebruik van wordt gemaakt. Links in het midden is te zien, dat het spoor in een tunnel gaat, maar er is geen tunnel voor de terug komende treinen. Hier moet ik dus nog mee aanΒ het werk
Aankopen via ebay, enkele aanpassingen en strooisel maken
Aankopen via ebay
Ik was op ebay aan het rondsnuizen (zoals ik wel vaker doen) en ik kwam daar leuke dingen voor n-scale tegen. Niet helemaal de juiste maat, 1:150 terwijl n natuurlijk 1:160 is, maar dat mag de pret niet drukken lijkt me toch?
Goedkope lampjes voor het n-spoor
Zoals je wel kunt zien zijn deze gekocht bij crownones voor een prijs van $ 3,30 / 10 stuks. Daar kon ik ze niet voor laten liggen
Mooie lantaarntjes voor n-spoor
Goed, het zal wel 3 weken duren voor ze hier zijn, maar ondertussen kan ik dan mooi verder bouwen met mijn modelspoor π
Dit lijkt me wel goed te passen bij het tijdperk wat ik beoog, om en nabij de jaren 60-80.
Enkele aanpassingen op de baan
Op de baan ( ik kon het natuurlijk niet laten) ben ik ook weer bezig geweest.
Ik heb mijn spoor uitgebreid en de boogstraal aangepast van de tunnel. Een lange trein wilde er net doorheen, hij had geen millimeter meer over.
Aanpassingen van niveau 1
Uiteraard is ook alles aangepast om en nabij het auto tunneltje
beide tunnels in de bergwand
De trein, dat is een BR 614 toch wel een van de langste diesels die ik heb rondtoeren kon niet fatsoenlijk door de tunnel heen zoals ik herboven al had vermeld, dus moest ik de tunnel ook nog even wat wijder maken. De normale rails is vervangen voor flexibele rails om zo de juiste boog te verkrijgen
BR 614 dieseltreinBR 614 diesel
Ik heb deze diesel eens opgemeten en hij is van kop tot staat 34,5 cm lang! Dat is wel een heel eind als je het zo bekijkt. Daarom wilde hij ook niet door de tunnel heen. Daar was de tunnel even niet op berekend.
Strooisel maken
Waarom strooisel maken? Nou het is mij een stuk goedkoper dan strooisel te kopen. Strooisel kost geld en alles bij elkaar kost veel geld. Dat vindt ik niet nodig, dus probeer ik om zo goedkoop mogelijk de treinbaan in elkaar te zetten. Dus maak ik mijn eigen strooisel.
Hoe vraag je je misschien af? Wel in dit filmpje (niet van mijzelf) wordt duidelijk uitgelegd hoe dat te werk gaat. Ik doe het al jaren en het bevalt me uitstekend. Het kost bijna niets, wat plakaatverf bij de action vandaan en wat zaagsel van iemand die veel zaagt…. Dus.. Doen zou ik zeggen π
Al met al leuk om te doen en je kunt je eigen kleuren maken door je eigen verf te mengen. Houdt er wel rekening mee, dat de kleur wel kan afwijken van de verfkleur, omdat het zaagsel van zichzelf ook al kleur heeft. Wit krijg je niet, omdat het zaagsel van zichzelf geel/bruin is.
Waarom zou je de treinplaat gaan vergroten? Nou, omdat deze te klein is.
overzicht van baanplan
Het baanplan is gemaakt op de maten 120 x 60. Dat is de plaat ook, maar omdat de sporen zo erg dicht langs de rand lopen heb ik besloten om op die punten de baan wat groter te maken.