Vorderingen met de brug

Zoals de meesten van jullie wel weten, heb ik een lang stuk (radiator) die ik moet overbruggen. Letterlijk in mijn geval. Nou ja, ik ga ervoor langs

Misschien is een stukje uitleg voor de nieuwe lezers wel op zijn plaats.

Achter mijn treinbaan zit een radiator (zoals beschreven in deze post) waar ik mee te handelen heb. Hier ga ik voor langs door middel van een brug en een berg/tunnel

Een schets van de situatie is als volgt:

 

   Hier een overzicht schets van hoe het moet worden

 

Dit is een idee van mij en waarschijnlijk gaat dit ook wel zijn uitvoering behalen (kromme zin :)).

Eerst ben ik begonnen om een beetje uit de hand te werken. Dit liep dus ook UIT de hand :). De brug die ik heb geproduceerd zag er niet uit. Ik wilde ook als de brug hard was er steentjes in krassen. Van de steentjes heb ik af gezien, maar ook van de brug (zie foto hieronder)

 

no images were found

Oude brug

 

Hierna ben ik met iemand bezig geweest (na een redelijke discussie [hij fungeert vaak als klankbord en adviescentrum 🙂 Thanx hiervoor ]) om een mal hiervoor te maken.

Hierna heb ik de start gemaakt.

Ik ben begonnen met een mal

 

no images were found

Deze mal is gemaakt en wordt gebruikt voor de brug

 

Ik weet dat ik brugge-delen aan elkaar zal moeten verbinden, maar dat zie ik in de toekomst wel komen.

Om te beginnen heb ik een lap klei gemaakt die ik gebruik voor de brug.

Van de klei maak ik een soort van slang zoals we vroeger wel gedaan hebben. Deze klei rol ik dan uit op een speciaal daarvoor gefabriceerde mal (de ‘klei-matten-mal’ 🙂 ). Hierdoor krijg ik een kleiplaat van ongeveer 3 mm dik. Op deze kleiplaat leg ik de bruggen-mal waarna ik de overige klei ga wegsnijden. Hierna haal ik de mal er weer vanaf en ga ik steentjes aanbrengen

 

no images were found

De mal die over de kleiplaat komt te liggen

no images were found

Het eerste stadium, het aanbrengen van de steentjes

no images were found

Vochtig houden is erg belangrijk. Dit is een redelijk omvangrijk project, kost veel tijd en de klei droogt uit.

 

Zoals hierboven vermeld moet de klei vochtig worden gehouden.Dit vochtig houden doe ik gewoon met de plantenspuit. Dit omdat zo’n brugdeel al gauw van begin tot eind (zonder droogtijd) toch al 2-3 uur werken kost. En je moet constant doorgaan anders droogt het te hard en droogt de klei uit, waardoor er barsten/scheuren ontstaan.

Ik maak de steentjes als volgt:

  1. Eerst trek ik alle rechte voegen met een plamuurmes
  2. hierna trek ik alle staande voegen erin met een schroevendraaier

Voor punt 1 gebruik ik een breed plamuurmes. Dit plamuurmes zet ik in de lengte richting op de klei en druk deze er iets in. Dit doe ik na gelang het aantal rijen stenen ik wil hebben. Meestal druk ik om de 2 mm het plamuurmes in de klei.

Bij punt 2 druk ik tussen de horizontale lijnen kleine vertikale lijntjes die de staande voeg vormen.

 

no images were found

De al deels van steentjes voorziene brug

 

Nadat ik alle steentjes had ingedrukt (ong. 2 uur later…) heb ik het hele deel laten drogen.

Dit drogen doe ik door het tussen twee stukken karton te klemmen waarna ik het met allemaal kleine klemmetjes (zoals in dit bericht beschreven) vast zet. Deze laat ik uiteraard op de radiator drogen om zo snel mogelijk weer verder te kunnen. In tegenstelling tot de vorige brug heb ik deze niet op karton geplakt, maar alleen maar de 3 mm dikke kleiplak gebruikt. Ik droog deze plak tussen karton om kromtrekken te voorkomen. Nadat de beide brugdelen droog waren heb ik er een strook karton in geplakt om de juiste afstand te bepalen en over / in de brug nog een strook waar het spoor op komt te liggen.

Nadat de beide brugdelen aan elkaar waren bevestigd heb ik in het brug-portaal een stuk flexibel karton van 0,25 mm geplakt die ervoor zorgt dat ik hier weer een ‘kleiplak’ op kan plakken

Nadat ik weer een nieuwe kleiplak had gemaakt van 1,4 mm dik die groot genoeg was om in het brugge-portaal te passen heb ik allemaal steentjes hierin gemaakt. Dit ging vrij makkelijk. Hierna heb ik deze plak op het dunne karton van het brugge-portaal geplaatst.

Hieronder nog wat foto’s van de brug.

 

no images were found

Hier is het eerste brugportaal gereed

no images were found

Een overzicht (close-up) van het brugportaal

no images were found

Hier komt een loc tussen de pijlers door

 

Een gedachte over “Vorderingen met de brug”

Geef een reactie