Lege wagons zien er niet uit en zijn doelloos om rond te rijden of er moet aan het einde van de baan wat in worden geladen.
Hierdoor ben ik aan het denken gekomen en wilde eens een wagonlading zelf maken.
Bouw van de baan van kloppenburgweb
Lege wagons zien er niet uit en zijn doelloos om rond te rijden of er moet aan het einde van de baan wat in worden geladen.
Hierdoor ben ik aan het denken gekomen en wilde eens een wagonlading zelf maken.
De grote schoonmaak van hetNspoor is begonnen. De rails is gelegd, de stoom is aangelegd en de treinen willen NIET rijden. Tijd voor de schoonmaak
Voor het schoonmaken gebruik ik spiritus. Dit had ik in huis een aangezien er geen wasbenzine aanwezig was heb ik hiervoor gekozen. Lees verder De grote schoonmaak
de onderbaan-opstelsporen wordt nu werkelijkheid.
Er is een opzet gemaakt die morgen wordt opgebouwd.
Na het vorige berichtje dat ik problemen tegen kwam, hier een fotobericht van het punt waar ik nu ben aangeland.
Hierboven is te zien hoe het spoor van nivo 1 naar nivo 0 gaat, maar de ondersteuning moet nog worden bijgewerkt. vanaf het midden naar rechts is te zien dat de ondersteuning niet goed is.
Dit is het baanplan waar gebruik van wordt gemaakt. Links in het midden is te zien, dat het spoor in een tunnel gaat, maar er is geen tunnel voor de terug komende treinen. Hier moet ik dus nog mee aanΒ het werk
De ondersteuning wordt gedaan door een oude doos die in stukken is gesneden. Lekker gratis π
Hierboven is het station te zien. Dit is dus een Holzstadt station ( Holzstadt-Ost)
Na de bouw van de bovenbaan, kwam ik vannacht tot de conclusie dat mijn treinen wel naar de onderbaan konden, maar niet weer retour naar de bovenbaan. Dat is wel een beetje lastig.
Er moet dus een oplossing worden gezocht om dit voor elkaar te krijgen. Ik kan een keerlus doen op de onderbaan, maar daar ben ik niet zo’n voorstander van. Een andere oplossing is om een dood spoor te gebruiken als de opkomende baan vanaf onder. Ik moet daar nog eens even goed over nadenken.
Helaas is de digitale tekening van het sporenplan verloren gegaan en heb ik alleen nog maar hard-copies… (op papier dus).
Op dit moment ben ik dus druk aan het zoeken naar een oplossing. Maar daar horen jullie eerdaags zeker meer van.
Ik was op ebay aan het rondsnuizen (zoals ik wel vaker doen) en ik kwam daar leuke dingen voor n-scale tegen. Niet helemaal de juiste maat, 1:150 terwijl n natuurlijk 1:160 is, maar dat mag de pret niet drukken lijkt me toch?
Zoals je wel kunt zien zijn deze gekocht bij crownones voor een prijs van $ 3,30 / 10 stuks. Daar kon ik ze niet voor laten liggen
Goed, het zal wel 3 weken duren voor ze hier zijn, maar ondertussen kan ik dan mooi verder bouwen met mijn modelspoor π
Dit lijkt me wel goed te passen bij het tijdperk wat ik beoog, om en nabij de jaren 60-80.
Op de baan ( ik kon het natuurlijk niet laten) ben ik ook weer bezig geweest.
Ik heb mijn spoor uitgebreid en de boogstraal aangepast van de tunnel. Een lange trein wilde er net doorheen, hij had geen millimeter meer over.
Uiteraard is ook alles aangepast om en nabij het auto tunneltje
De trein, dat is een BR 614 toch wel een van de langste diesels die ik heb rondtoeren kon niet fatsoenlijk door de tunnel heen zoals ik herboven al had vermeld, dus moest ik de tunnel ook nog even wat wijder maken. De normale rails is vervangen voor flexibele rails om zo de juiste boog te verkrijgen
Ik heb deze diesel eens opgemeten en hij is van kop tot staat 34,5 cm lang! Dat is wel een heel eind als je het zo bekijkt. Daarom wilde hij ook niet door de tunnel heen. Daar was de tunnel even niet op berekend.
Strooisel maken
Waarom strooisel maken? Nou het is mij een stuk goedkoper dan strooisel te kopen. Strooisel kost geld en alles bij elkaar kost veel geld. Dat vindt ik niet nodig, dus probeer ik om zo goedkoop mogelijk de treinbaan in elkaar te zetten. Dus maak ik mijn eigen strooisel.
Hoe vraag je je misschien af? Wel in dit filmpje (niet van mijzelf) wordt duidelijk uitgelegd hoe dat te werk gaat. Ik doe het al jaren en het bevalt me uitstekend. Het kost bijna niets, wat plakaatverf bij de action vandaan en wat zaagsel van iemand die veel zaagt…. Dus.. Doen zou ik zeggen π
Al met al leuk om te doen en je kunt je eigen kleuren maken door je eigen verf te mengen. Houdt er wel rekening mee, dat de kleur wel kan afwijken van de verfkleur, omdat het zaagsel van zichzelf ook al kleur heeft. Wit krijg je niet, omdat het zaagsel van zichzelf geel/bruin is.
Zo vandaag weer een beetje verder gegaan met de uitbreiding van de rotswand en het spoortje er boven op… Lees verder Aanpassen rotswand van modelspoor
Waarom zou je de treinplaat gaan vergroten? Nou, omdat deze te klein is.
Het baanplan is gemaakt op de maten 120 x 60. Dat is de plaat ook, maar omdat de sporen zo erg dicht langs de rand lopen heb ik besloten om op die punten de baan wat groter te maken.
In mijn vorige bericht gaf ik aan dat ik de bovenplaat heb bedekt met piepschuim. Dit kan mooi worden, maar ik heb nu een probleempje / uitdaging…
Mijn baanplan is uitgeprint op A4-tjes die aan elkaar zijn geplakt. Dit is mooi en handig, want je weet precies de maten en je kunt er makkelijk mee uit de voeten. Alleen zit er een nadeel aan. Lees verder overzetten baanplan van A4 naar piepschuim