Categoriearchief: brug

Nieuwe brug

Nieuwe brug over de berg

Afgelopen dagen heb ik de berg wat verhoogt.. Je zult je misschien afvragen.. Alweer? Maar het is maar een klein deel. Dit deel heb ik verhoogd door middel van een hard-shell en rotband. Zoals je wel merkt, gebruik ik vrij veel rotband. Dit spul is makkelijk te vormen en als je er een soort van dikke pap van maakt is het ook makkelijk aan te brengen Lees verder Nieuwe brug

Nieuwe video maken steenplaten

Afgelopen periode ben ik druk bezig geweest met de brug. De brug was te pontificaal aanwezig.

De originele brug is gesloopt en in de lengte door gezaagd.

Rechts op de foto, de originele brug
Rechts op de foto, de originele brug

Als eerste is de brug ongeveer 1/3 kleiner geworden.. Tenminste in de breedte.

[foto]

Hierdoor is het nu mogelijk om met twee sporen fatsoenlijk over de berg te gaan in plaats van 3 sporen ruim naast elkaar. Dat is niet echt nodig.

Hierna is de brug weer in elkaar geplakt met hete lijm, zodat het weer een stevig geheel is geworden. De brug is nu 6-7 cm breed.

Nadat alle oude portalen er uit waren gesloopt, moesten er nieuwe portalen worden gemaakt. Deze portalen zijn gemaakt van klei via het kleiplaten-principe.

 

 

ruimte voor twee sporen op de brug
ruimte voor twee sporen op de brug

 

De nu al gevulde portaaltjes met kleiplaten
De nu al gevulde portaaltjes met kleiplaten

In de bijgevoegde instructie video wordt uitgelegd hoe een muurtje te maken die dan weer in de nieuwe brug wordt gemonteerd.

 

httpv://youtu.be/tbF99K8ObXQ

Te lage berg verhoogd en eerste tunnels ingepast

Nadat de berg een tijdje had gestaan, ben ik tot de conclusie gekomen, dat de berg een beetje laag was. In het landschap leek het op een uitgestrekte heuvel.

Dit was niet echt de bedoeling, mede omdat hier boven op de berg een houthakkers gebied komt. Hiervoor heb ik al vrij veel bomen gemaakt (naaldbomen) die daar worden geplaatst.

Bomen gemaakt voor de berg
Bomen gemaakt voor de berg

Er zijn de afgelopen dagen 82 bomen gemaakt. Niet dat ze nu allemaal helemaal goed zijn, maar de basis is aanwezig.

De tunnelbuizen moesten in het landschap worden gezet. Hiervoor heb ik weer een stuk uit het landschap moeten ‘graven’, maar dat was met een dremel goed te doen.

De beide tunnelbuizen naast elkaar
De beide tunnelbuizen naast elkaar

Hier is ook goed de steunmuur te zien die naast de berg ligt om alles op zijn plaats te houden.

 

Overzicht berg, met brug op de achtergrond
Overzicht berg, met brug op de achtergrond
Enkele treinen maken gebruik van de tunnel buizen
Enkele treinen maken gebruik van de tunnel buizen

 

Op de voorgrond van deze foto is te zien dat hier nog wat komt te staan. Hier komt namelijk een station te staan.

bede treinen uit een andere hoek genomen
bede treinen uit een andere hoek genomen

Hierboven de treinen nog vanuit een andere hoek genomen. Op de achtergrond zie je ook de nieuwe laag die op de berg is gelegd. Als dit niet was gedaan, was de berg wel erg laag. Misschien dat er nog wel wat op komt. Wie weet.

Kleiplaten op de brug monteren

De andere kant van de brug is vandaag ook gereed gemaakt. Met andere woorden, alle klei die nodig is, zit op de brug.

Allereerst heb ik de achterkant wat nog over was gereed gemaakt, waarna ik aan de voorkant ben begonnen.

De grote kleiplaat heb ik als eerste aangebracht, als hele plaat, waarna ik de portalen c.q. poortjes eruit heb gesneden.

Hierna heb ik alle steentjes er in gezet.

Dit doe ik op de volgende manier

Een kleiplaat maken

Een kleiplaat wordt gemaakt door de klei uit te rollen en er zo een plat geheel van te krijgen. Dit doe je met een normale deegroller, die je overal kunt kopen. Alleen heb ik er nog vetvrij papier omheen gedraaid om te voorkomen dat de klei gaat vastplakken aan de roller.

Om de klei consistent te rollen (het blijft dan overal ongeveer 2mm dik) heb ik een mal gemaakt waarbinnen de klei wordt gerold.

de rolmal voor de kleiplaten
de rolmal voor de kleiplaten

Zoals te zien is, zit er aan de zijkant een verdikking. Deze rolmal is namelijk als volgt opgebouwd

doorsnede tekening rolmal
doorsnede tekening rolmal

De basisplaat bestaat uit 3mm dik triplex, waarop ik verfstokjes (de zogenaamde roerstokjes – te verkrijgen bij gamma oid) heb geplakt en daar overheen plakband van de action.

een stuk klei op de rolmal geplet
een stuk klei op de rolmal geplet
Een kleiplaat na uitrollen van de klei
Een kleiplaat na uitrollen van de klei

 

Steentjes maken in klei

 

Omdat de klei nog redelijk vochtig is als het is aangebracht op de ondergrond, is het nog goed te bewerken zodat er lijnen in kunnen worden getrokken, strepen in kunnen worden gezet en kan worden aangepast.

De steentjes worden stuk voor stuk in de klei gedrukt. Klik hier om het filmpje te bekijken om het proces te zien voor het maken van een muur.

In dit filmpje zijn de hierboven beschreven techniek voor het maken van de kleiplaat niet gefilmd, maar de acties die hierna komen worden wel getoond

 

Bijwerken van de brug

Omdat het erg kaal is om een brug te hebben met daarop alleen maar steentjes, moet er ook voor worden gezorgd, dat de randen verstevigd zijn (net als bij een echte brug) met grotere stenen

 

Een oude brug. Let op de stenen in de bogen
Een oude brug. Let op de stenen in de bogen

Boven de bogen zitten hier ook allemaal grotere stenen. Deze grote stenen zijn deels voor de mooie afwerking, maar ook voor de steun. Door dit soort blokken te gebruiken, worden de stenen in de poort tegen elkaar gedrukt en is er –eigenlijk- ook geen mogelijkheid dat dit in elkaar gaat storten.

Dit is dus ook het geval bij mijn brug. Niet dat dit echte stenen zijn, maar ik heb geprobeerd om dit zo natuur getrouw na te bootsen op mijn brug met klei.

De bogen met de grotere stenen
De bogen met de grotere stenen

Hieronder nog even wat extra foto’s van mijn brug met een trein er op

Een oud stoomtreintje op de brug
Een oud stoomtreintje op de brug

 

Alles past over de brug heen
Alles past over de brug heen
brug vanuit kikker perspectief
brug vanuit kikker perspectief

 

 

brug van voren af genomen
brug van voren af genomen

 

 

...en de brug vanuit vogel perspectief
…en de brug vanuit vogel perspectief

 

 

de kleiplaten monteren op het frame van de brug

De bouw van de bocht-brug is een feit.

Afgelopen dagen heb ik me bezig gehouden met het maken van een brug in een bocht. Deze komt in de nieuwe berg van mijn modelspoor te staan.

De brug is gemaakt van karton, zoals hier te lezen is. Nu heeft de brug de eerste laag van gips te pakken, maar ik ben nog niet helemaal tevreden. Deze week verwacht ik dat ik er wel mee verder ga komen.

Hieronder een video van het maken van de gipsplaten, het aanbrengen enz.

Like deze pagina om de video te zien

[like-gate]

httpv://youtu.be/x_irg497asw

[/like-gate]

 

 

De portalen van de brug verstevigen door middel van hout

Om de volgende lagen klei te kunnen bevestigen, moest ik een versteviging maken in de brug vooral in de portaaltjes.

De staanders van de portaaltjes wiebelden nogal, dus moest dit overspannen worden van de voor naar de achterkant.

Dit is er ook voor dat de klei niet door krimpen (tijdens het drogen) de voor en achterkant uit fatsoen gaat trekken.

De versteviging van de portalen

De versteviging van de portalen

 

De versteviging van de portalen

 

Ik heb dit maar even gedaan met materialen die ik voor handen had. Stekertjes die we nooit gebruikten en nog nieuw in de verpakking zaten. Ooit eens bij de Action gekocht.

Ik heb ze door de helft gebroken en toen beide delen in de staanders gelijmd met boekbinderslijm

Eerste kleilaag aanbrengen op de brug

Nadat de brug gereed was gemaakt, is besloten om de eerste kleilaag op de brug te monteren.

Als eerste is er een kleiplak gemaakt van Do&Dry van de Action. Dit is klei wat zich lang goed houdt. Als het is afgesloten in een luchtdichte verpakking kan het zo minimaal buiten de originele verpakking nog een jaar liggen.

Als eerste wordt de klei uitgerold met een deegroller.

Hiervoor heb ik een mal gemaakt, waarop de klei wordt geplaatst. Aan de zijkant van de mal zitten twee verflatjes onder het plakband zodat er een consistente dikte wordt aangehouden. Door er met een deegroller over heen te gaan wordt er ongeveer een plak van 2 mm dik gemaakt

 

de klei, gereed voor het rollen

de klei, gereed voor het rollen

Om het rollen makkelijker te maken wordt het eerst wat uitgespreid over de mal

De uitgespreide klei

De uitgespreide klei

Nadat het is uitgespreid, wordt er met een roller overheen gegaan en de randen worden op maat gesneden

uitgerolde klei

uitgerolde klei

Hierna heb ik de brug er overheen gelegd en de maten uitgesneden, zodat ik de juiste vorm heb gekregen.

Het snijden van de juiste vorm in de klei

Het snijden van de juiste vorm in de klei

Helaas was de kleiplak te kort, zodat ik op nieuw ben begonnen en een grootte plak heb gemaakt, die ik na de hierboven staande behandeling wel goed heb gekregen.

Met boekbinderslijm heb ik de uitgesneden vorm op de brug geplakt waarna ik ben begonnen met steentjes steken

De eerste steentjes in de klei gestoken

De eerste steentjes in de klei gestoken

De eerste stenen die ik altijd in de klei steek zijn de randstenen. Dit zijn de stenen die langs de randen van de vorm gaan. Over het algemeen zijn dit de wat dikkere stenen die de stevigheid er in houden.

De achterkant van de brug gereed

De achterkant van de brug gereed

Hier is te zien dat de achterkant van de brug gereed is. Voor het steken van de steentjes maak ik gebruik van verschillende tools.

Als eerste snij ik met een mes de horizontale randen er in, waarna ik een schroevendraaier pak (die afhankelijk van de steendikte) wordt gebruikt om de stenen tussen de groeven te steken.

Ik heb drie verschillende maten schroevendraaiers. Varierend vanaf 2mm tot 6mm. Hierdoor kan ik in één keer alle maten pakken.

  • de 6mm is voor de kantstenen (die aan de randen)
  • de 4 mm is voor grotere stenen die worden gebruikt. meestal bovenaan
  • de 2mm is voor de kleine steentjes zoals in de pilaren.

Hierna zal ik de tussenschotjes gaan monteren zodat ik deze ook kan gaan opvullen en er massieve pilaren ontstaan.

het maken van een brug met een bocht

Een brug maken.

De voorbereidingen

Okee, er is veel geschreven over het maken van een brug.

Meestal wordt een brug op de modelsbanen gemaakt van triplex (ong 3 mm dik). Dit had ik niet thuis dus moest ik wat anders gaan verzinnen. Ik had nog wat boekbinderskarton thuis liggen van ongeveer 4,2 mm. dikte. Dat zou op zich ook wel kunnen.

Alleen, nu zat er een maar aan de brug, hij moet in een bocht meelopen en de rails ondersteunen. Niet erg makkelijk dus. Maar ik ben toch aan de slag gegaan.

Om te beginnen, heb ik eerst een deel van de oude brug, genomen en dit over genomen op het karton. Ik had dus al een mal wat het werk wel makkelijker maakte.

Hierna moest ik de bocht die in het spoor zat overnemen op het oppervlakte van de brug. Hiervoor heb ik de rails genomen die zou worden gebruikt en deze over karton heen gelegd, de rail heb ik afgetekend en hierna kon ik aan de gang.

De uitvoering

De uitvoering is als volgt gegaan.

Als eerste heb ik met een mes de bogen uit het karton gesneden en zo de voorkant van de brug gemaakt.

De voorkant van de brug

De voorkant van de brug

Nadat ik deze had uitgesneden, heb ik ook nog een achterkant erbij gemaakt op dezelfde maat.

De voor en achterkant van de brug met de bovenkant

De voor en achterkant van de brug met de bovenkant

 

bovenkant van de brug

bovenkant van de brug

De bovenkant van de brug uitgesneden

De bovenkant van de brug uitgesneden

 

De bovenkant heb ik gesneden uit een ander stuk karton wat ik nog had liggen (ook boekbinders karton) en heb dit ongeveer 1 cm breder dan het spoor gemaakt.

Nadat ik het zo even bij elkaar had gehouden, kwam ik er achter dat de achterkant van de brug groter moet zijn dan de voorkant. Tenminste in elk geval de poortjes. Dit was even een verrassing, maar wel duidelijk en logisch.

3d effect van ons oog

3d effect van ons oog

Door dit effect was ik dus genoodzaakt om een nieuwe achterkant te maken. Dit had wel wat voeten in de aarde, maar na wat schetsen en doen heb ik toch de juiste maten te pakken kunnen krijgen en ja hoor de achterkant van de brug is ongeveer 6 cm langer dan de voorkant. Ik heb de poortjes verdeelt en het spul klopt redelijk als ik het bij elkaar hou.

De voor en achterkant van de brug met de bovenkant

De voor en achterkant van de brug met de bovenkant

De voor en achterkant van de brug met de bovenkant

 

Nu had ik alle stukken die nodig waren om de brug in elkaar te zetten. Omdat de voor en achterkant rond moesten staan heb ik eerst deze aan de zijde die groter gaat worden tijdens het buigen allemaal vertikale strepen gesneden met een mes. Dit om scheuren enz. te voorkomen. Een bijkomend voordeel is dat het dan ook makkelijker in de juiste vorm buigt. Dit wordt met hout wat moeilijker 🙂

sneden om scheuren te voorkomen

sneden om scheuren te voorkomen

Nadat ik deze sneden had gemaakt ben ik bezig gegaan met het in elkaar zetten van de brug.

Als eerste heb ik ongeveer 0,5 cm vanaf de bovenrand een streep gezet, zodat hierlangs de bovenkant van de brug kon worden geplakt

het vastplakken van de bovenkant van de brug

het vastplakken van de bovenkant van de brug

Voor het vastplakken van de brug heb ik gebruik gemaakt van een hete lijm pistool. Dit gaat sneller dan normale boekbinderslijm oid.

Omdat er sneden in het karton waren gemaakt, was het makkelijk om de voor en achterkant in de vorm te maken zodat het goed paste.

 vastplakken bovenkant brug aan voor en achterkant

vastplakken bovenkant brug aan voor en achterkant

Na een boel plakwerk heb ik de brug dan eindelijk gereed

de brug is gereed

de brug is gereed

En de brug past ook nog in de baan

brug in de baan gezet

brug in de baan gezet

Nu komt nog het beplakken van de brug met klei stroken zodat het er echt als een brug uit gaat zien 🙂

Vollewand Liggerbrug Zelfbouw Karton Fotolijst | Project Dinges | Modelspoor Modelbouw In Schaal N, H0 en T

Vollewand-liggerbrug

Dit is het eerste zelfbouwproject wat ik in 2003 deed. Ik had op mijn testbaan nog een kleine brug nodig. Ik wilde een vollewand-liggerbrug. Deze worden in het echt niet langer gebouwd dan 20 meter. Ik had omgerekend een kleine 22 meter te overbruggen.

Ik had de lengte van de brug eigenlijk al bepaald bij het uitzagen van de rivier bedding op de baan, zonder daar echt goed over na te denken. Ik besloot om in het diepe te springen en een brug op maat te bouwen.

valweg

Ik heb een oude fotolijst gepakt, waar ik de harde achterkant van op maat heb gezaagd. Dit materiaal is ongeveer 2,5 mm dik.

valweg

Ik heb hierbij ook rekening gehouden met het profiel van vrije ruimte voor N-spoor. Ik heb als breedte van de brug dan ook 27 mm aangehouden. Uiteraard heb ik dit van te voren en achteraf nog even praktisch getest met een stuk rails en een loc.

valweg

Vervolgens ben ik aan de gang gegaan met karton voor de opstaande zijkanten. Ik heb in het verleden nogal eens software aangeschaft. Deze werden vaak geleverd in kartonnen dozen met een gekleurde hoes er omheen. Dit karton is relatief dun, maar erg stevig genoeg om te hergebruiken voor dit project.

valweg

Met een ijzeren liniaal en een stanleymes heb ik de zijkanten gesneden. Ik heb dit gedaan met een flauwe boog vanuit het midden naar beide zijkanten, volgens een paar voorbeeldfoto’s.

Dit nauwkeurig snijden op de vierkante milimeter vond ik nog behoorlijk lastig. Pas na 3 pogingen was de zijkant naar mijn zin. En ik moest er nog eentje. Afijn….. 5 pogingen later was ik klaar voor de eerste lijmactie.

valweg

Het lijmen van de 2 zijkanten heb ik gelijktijdig gedaan, zodat ik aan beide zijden een object kon plaatsen waarop ik een lijmklem kon bevestigen. In dit geval een stuk hout en een winkelhaak. Deze lagen toevallig het dichtste bij. Ik heb witte houtlijm gebruikt.valweg

Ik heb de lijmklem er na 10 minuten afgehaald, omdat ik nogal veel lijm had gebruikt. Hiermee voorkwam ik dat het hout en de winkelhaak permanente onderdelen van de brug zouden worden 🙂

Overtollige lijm heb ik met een schroevendraaier weggeschraapt en bovenin de gaatjes van het karton gepropt. Je moet iets met overtollige lijm. Weggooien is zonde en de kartonnen zijkant werd er weer iets steviger van 🙂

valweg

De boven- en onderkant van de brug heb ik gemaakt van korte strookjes karton van een envelop waar ik ooit uitvergrote foto’s in afgeleverd kreeg.

valweg

valweg

Dit karton is ongeveer 1 mm dik. Dit heb ik op maat gesneden met het stanleymes. Een klein strookje aan de voor- en achterkant geplakt met witte houtlijm en de vervolgens de bovenstroken erop.

valweg

De rechtopstaande profielen heb ik gemaakt van hetzelfde karton. Ik heb een paar hele smalle strookje gesneden en vastgezet met witte houtlijm. Overtollige lijm weer weggeschraapt met een schroevendraaier.

De profielen die net te groot waren en uitstaken heb laten zitten en met een kniptang precies op maat afgeknipt toen de lijm droog was.

De onderkant van de opstaande zijkant heb ik voorzien van eenzelfde strook als de bovenkant.

valweg

Nu wilde ik nog 2 looppaden aan de binnenkant hebben. Ik heb van die witte geribbelde plastic stroken gebruikt. Op m’n werk zitten deze stroken om de dozen printpapier heen.

valweg

Vastzetten van deze dingen op de onderkant ging niet met witte houtlijm. Ik heb toen dubbelzijdig schuimtape gebruikt voor het bevestigen.

valweg

Dit ging perfect en had een leuk neveneffect: het looppad stond nu 1 mm hoger dan de bodem waar de rails op zou komen. Het looppad stond nu ongeveer op dezelfde hoogte als de bovenkant van de spoorbielzen. Dit zag er net weer even echter uit.

valweg

Na een paar uurtjes drogen heb ik de hele boel in de grondverf gezet om alles een egaal kleurtje te geven.

Ook wilde ik hiermee de zuigende werking van de ondergrond (met name het karton) verkleinen voordat ik met de “echte” verf aan de gang ging. Dit was witte huismerk grondverf van de Karwei.

Na een nachtje drogen ben ik met de “echte” verflaag aan de gang gegaan (Humbrol 100).

Na weer een nachtje drogen heb ik de brug verouderd / geweathered. Ik heb een bruin kleurtje Humbrol gepakt en dat sterk verdund met verfverdunner.

Met een kwastje heb ik de hele brug in een zogenaamde “wash” gezet. Ik leer de vaktermen al snel na een tijdje googlen.

valweg

En dan is de brug helemaal klaar om geplaatst te worden in mijn testbaan.

valweg

Naschrift 2012 : de testbaan heb ik nooit afgebouwd en de brug ligt nogsteeds onderin een doos te wachten op een bestemming.

 

via Vollewand Liggerbrug Zelfbouw Karton Fotolijst | Project Dinges | Modelspoor Modelbouw In Schaal N, H0 en T.

Brug in delen en nieuwe berg

De brug is in delen gezaagd en het begin van de nieuwe berg is gestart.

Over de brug is wel wat te doen geweest. De brug was te groot, te massief. Hier is te lezen, hoe de brug is opgedeeld. Doordat de brug zo’n afmeting had, was hij veel te massief aanwezig in het landschap. Dit werkte als een eye-catcher, wat niet echt de bedoeling was.

Hierom is besloten dat de brug in stukken moest worden gezaagd. Ook is het nu makkelijker om de delen van de brug met steen-strips te beplakken. Het is meer behapbaar.

De start van de nieuwe berg

Er moest nog steeds aan de andere kant van de baan een nieuwe berg komen. Vandaag is de eerste start van deze berg gemaakt. Tenminste hij is met kippengaas deels in elkaar gezet.

Enkele foto’s

Overzicht van de nieuwe berg

Overzicht van de nieuwe berg

Een van de tunnels die gebruikt gaat worden

Een van de tunnels die gebruikt gaat worden

Even wat proberen met een muurtje

Even wat proberen met een muurtje

De gezaagde / opgedeelde brug

De gezaagde / opgedeelde brug

het eerste deel van de brug

het eerste deel van de brug

 

Op het overzicht van de nieuwe berg is te zien, dat er een boel kippengaas is gebruikt. Dit om de berg vorm te geven. Er moet tijdens de bouw met verschillende dingen rekening worden gehouden, namelijk

  • de berg moet een bos kunnen bevatten. Hier wordt namelijk het hout voor de verwerking in HolzStadt vandaan gehaald
  • Er komen drie tunnels in de berg.
    • twee sporen stoppen onder de berg
    • 1 spoor gaat naar de opstelsporen onder de baan
  • Over de berg heen komen ook sporen te lopen. Deze sporen zijn gekoppeld aan de sporen die op de brug lopen.
  • Er komen boven op de berg ook nog tunnel
    • Twee ingaande sporen
    • twee uitgaande sporen.

Nu kan ik me goed voorstellen dat iemand gaat zeggen, ik snap er helemaal even niets meer van. Hieronder een tekening van hoe het in elkaar steekt.

de tweede berg op tekening

de tweede berg op tekening

 

De complete baan

De complete baan